Sunday, September 16, 2012

NLP: Tukang Gunting

Tukang gunting berkata, "Saya tidak percaya Tuhan itu ada. Cuba anda lihat di depan sana... (arah jalan), katakan kepadaku, jika Tuhan itu ada, adakah orang yang sakit? Adakah anak-anak menderita? Jika Tuhan itu ada, tidak akan ada bencana dan kesusahan. Saya tidak dapat bayangkan Tuhan Yang Maha Penyayang akan membiarkan ini semua terjadi."

Pemuda yang sedang digunting rambut hanya diam tanpa respons karena tidak ingin melawan pendapat sehinggalah tukang gunting selesai pekerjaannya. Setelah siap digunting, dia berkata, "Kamu tahu, sebenarnya tidak ada tukang gunting."

"Saya kan tukang gunting. Baru saja saya gunting rambut kamu!" kata tukang gunting.

"Tidak!" kata pemuda itu. "Tukang gunting tidak ada, jika ada, tentu tidak akan ada orang berambut panjang di luar sana", sambung pemuda itu.

"Tidak betul! tukang gunting tetap ada!", kata tukang gunting. "Apa yang kamu lihat itu adalah salah mereka sendiri, mereka tidak datang kepada saya", jawab tukang gunting membela diri.

"Betul!" kata pemuda itu tanda setuju."Itulah point saya. Sama dengan Tuhan, TUHAN ITU ADA. Tapi apa yang terjadi ialah orang TIDAK MAU DATANG kepadaNYA, dan TIDAK MAU MENCARINYA. Oleh itu banyak yang ditimpa bencana dan kesusahan di dunia ini."

* Carilah Tuhan kerana rohani adalah peringkat tertinggi dalam aras neuro-logikal... ia dapat merubah identiti diri, kepercayaan, keupayaan, kelakuan dan persekitaran seseorang - Dr AK

Sumber: Internet
 

No comments:

Post a Comment